Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

4x4

Medlem
3 Jan 2023
11
17
Norge
Jeg har som kjent et Honda strømaggregat, som jeg har omtalt i denne tråden her på forumet.

Så satt jeg og kommenterte på denne tråden om YouTube-kanalen Ambitition Strikes og så slo det meg at de det jeg synes er mest interessant med den kanalen er at de har kjøpt og lever med et strømaggregat på propan.

Det virker jo veldig spennende med aggregat som går på propangass, men hvorfor ser jeg ikke dette i stort monn hos norske forhandlere?
Skulle jo tro at tilgjengeligheten på propan er god i Norge.

Hvordan er det med prisen på gassdrevne aggregat?
Krever disse aggregatene mer eller mindre service?

Ser at Felleskjøpet tilbyr denne på kombi gass/bensin: Strømaggregat Dual Ramme bensin 7 kW.

Skjermbilde 2025-02-12 071754.png Skjermbilde 2025-02-12 071724.png
 
Nå har ikke jeg mye erfaring med propanaggregater, men jeg ser at propan-drevne aggregater - uten unntak - oppgir høyere effekt ved drift på bensin enn på propan.
Jeg er usikker på om det kun betyr at propan ikke klarer levere tilstrekkelig fra generatoren - eller om propan gir mindre effekt per energienhet, men det kan sikkert andre her inne svare på.
 
  • Like
Reaksjoner: Burger og Marshall
Lavere effekt på aggregat drevet på gass.
Ellers like driftssikkert som bensin.
Diesel er fremdeles å foretrekke for aggregater som skal levere varene over lengre tid.
 
Man bør ha en veldig god grunn, f.eks. tilgang på billig gass, for å kjøpe aggregat som går på gass.

Diesel er saken for aggregater som skal gå i time etter time uten alt for mye tullball og vedlikehold.
 
Vanskelig med strømaggregat på gasse i Norge.
Dyr og dårlig tilgang på propan i bulk, altså i store volum.

Fint med muligheten, men da er man altså stuck med et bensinaggregat når man ikke kjører på gass.
Det man vil ha et et driftssikkert dieselaggreget.
 
Interessant diskusjon som får meg til å tenke at vi kanskje har ulike hensikter og bruksområder for et strømaggregat. Det virker som om de fleste her bruker strømaggregat for langtidsdrift, mer som permanent løsning for større strømbruk over tid.

I min forsiktige start på å være forberedt på nødsituasjoner er hensikten med et strømaggregat primært å håndtere et kortvarig strømutfall - kanskje 1-4 dager. Samtidig definerer jeg strømbehovet mitt som begrenset til å drive primære og viktige produkter som krever strøm for å fungere (fryser, kjøleskap, it-nettverk og tilsvarende). Oppvarming må løses på andre måter tenker jeg... I min sammenheng trenger jeg under 400Wh for å drifte det essensielle i mitt hus (og hytte).

Slik jeg tenker er propan en god løsning fordi man får 11kg (stål)flasker relativt lett tilgjengelig for husholdningsformål (og ja, det finnes høytrykksventiler som kan brukes mot strømaggregat for husholdningsflasker med påtrykksventil). Går man for industriflasker/industriventil kan man få helt opp i 33 kg stålflasker (som må lagres i bod eller garasje). Dette gjør at man har lang driftstid på samme flaske før man trenger å bytte/fylle på. Et annet viktig poeng med propan i forhold til (forhåpentligvis sjelden) nøddrift er at drivstoffet har veldig lang holdbarhet/lagringskapasitet. (Vanlig bensin og diesel bør ikke lagres mer enn 6 måneder - alkylatbensin tåler noen år).

Størrelse på aggregat har også mye å si for forbruket, og et større aggregat bruker mer drivstoff når det kjører på lav/minste last (tomgang) enn et lite aggregat med mindre motor. Diesel er det mest effektive i forhold til volum/vekt av drivstoff, men forskjellene er ikke veldig store i praksis. Større aggregat (5000Wh+) ser ut til å bruke mer enn en liter drivstoff pr. time - selv om de kjører på lav effekt.

For mitt behov vil et manuelt startet og lite aggregat drevete på propan dekke behovet (siden jeg har UPS som tar de første timene). Et slikt lite aggregat kan drives mer enn et døgn på en 11kg gassflaske (ca 0,35kg propan pr time - ca 0,5 l bensin tilsvarende) og har man flere flasker å skifte til vil 3 - 5 dager være innen rekkevidde (En 33kg industriflaske vil kunne dekke nesten 4 døgn). Om man skal gjøre det samme på diesel eller bensin må man fylle på jevnlig eller ha et stort anlegg med egen drivstofftank. (På stort anlegg vil man vel fort bruke mer enn 70 liter drivstoff ved kontinuerlig drift på 3 døgn fordi motorstørrelsen bruker mer drivstoff).

For kortvarig nøddrift er ikke pris på drivstoff så veldig viktig for meg, men propan er nok det dyreste i forhold til energiinnhold med dagens priser på husholdningspropan - dog kan man komme ned i under 26 kr/kg på store industriflasker:

- Propan - ca. 37 kr pr kg (billigste leverandør på fylling av husholdningsflaske i dag) = 12,8 kWh energiinnhold
- Diesel - ca. 22,6 kr pr kg = 12,0 kWh energiinnhold (en liter er 0,84kg - regnet fra billig pris på 19 kr/l)
- Bensin - ca. 25,7 kr pr kg = 12,2 kWh energiinnhold (en liter er 0,74kg - regnet fra billig pris på 19 kr/l)

Når det gjelder spørsmålet her over om hvorfor det er forskjell på bensin og propandrift, så tilføres det litt mer energi ved bensindrift (høyere forbruk) og man får litt mer effekt ut av strømaggregatet. Når det gjelder driftsstabilitet så avhenger det nok mye av kvalitet og produsent, men samtidig er propan et renere drivstoff som vil forurense motor i mindre grad enn bensin og diesel.
 
I min sammenheng trenger jeg under 400Wh for å drifte det essensielle i mitt hus (og hytte)
Mitt behov for å drive de helt essensielle komponentene i mitt hus (frysere, kjøleskap, belysning, radio og vannpumpe i brønn) er maksimalt 2200W (10A).
Derfor har jeg kjøpt et dieselaggregat som maksimalt levere 3600W (16A) slik at det går uanstrengt på ca. 60-65% av maks kapasitet.
Det gir en ganske optimal drift.
Det er også viktig å huske at de fleste apparater (fryser, kjøleskap og vannpumpe) har ganske høy startstrøm når pumpen/kompressoren starter.

- Diesel - ca. 22,6 kr pr kg = 12,0 kWh energiinnhold (en liter er 0,84kg - regnet fra billig pris på 19 kr/l)
Jeg handler avgiftsfri farget diesel til 14,73 per liter i skrivende stund.
Det endrer kanskje litt på regnestykket ditt @iTrygve?

Dette er selvfølgelig veldig individuelt, men jeg velger diesel som drivstoff til strømaggregat.
Et dieselaggregat er veldig driftssikkert og trenger lite vedlikehold.

Propas/gass er hos meg forbeholdt matlagning og til nød oppvarming med 4,2kW infrarød gassovn.
Jeg tenker også at det kan være en idé å være forberedt på å kunne drive med ulike energikilder.