Interessant diskusjon som får meg til å tenke at vi kanskje har ulike hensikter og bruksområder for et strømaggregat. Det virker som om de fleste her bruker strømaggregat for langtidsdrift, mer som permanent løsning for større strømbruk over tid.
I min forsiktige start på å være forberedt på nødsituasjoner er hensikten med et strømaggregat primært å håndtere et kortvarig strømutfall - kanskje 1-4 dager. Samtidig definerer jeg strømbehovet mitt som begrenset til å drive primære og viktige produkter som krever strøm for å fungere (fryser, kjøleskap, it-nettverk og tilsvarende). Oppvarming må løses på andre måter tenker jeg... I min sammenheng trenger jeg under 400Wh for å drifte det essensielle i mitt hus (og hytte).
Slik jeg tenker er propan en god løsning fordi man får 11kg (stål)flasker relativt lett tilgjengelig for husholdningsformål (og ja, det finnes høytrykksventiler som kan brukes mot strømaggregat for husholdningsflasker med påtrykksventil). Går man for industriflasker/industriventil kan man få helt opp i 33 kg stålflasker (som må lagres i bod eller garasje). Dette gjør at man har lang driftstid på samme flaske før man trenger å bytte/fylle på. Et annet viktig poeng med propan i forhold til (forhåpentligvis sjelden) nøddrift er at drivstoffet har veldig lang holdbarhet/lagringskapasitet. (Vanlig bensin og diesel bør ikke lagres mer enn 6 måneder - alkylatbensin tåler noen år).
Størrelse på aggregat har også mye å si for forbruket, og et større aggregat bruker mer drivstoff når det kjører på lav/minste last (tomgang) enn et lite aggregat med mindre motor. Diesel er det mest effektive i forhold til volum/vekt av drivstoff, men forskjellene er ikke veldig store i praksis. Større aggregat (5000Wh+) ser ut til å bruke mer enn en liter drivstoff pr. time - selv om de kjører på lav effekt.
For mitt behov vil et manuelt startet og lite aggregat drevete på propan dekke behovet (siden jeg har UPS som tar de første timene). Et slikt lite aggregat kan drives mer enn et døgn på en 11kg gassflaske (ca 0,35kg propan pr time - ca 0,5 l bensin tilsvarende) og har man flere flasker å skifte til vil 3 - 5 dager være innen rekkevidde (En 33kg industriflaske vil kunne dekke nesten 4 døgn). Om man skal gjøre det samme på diesel eller bensin må man fylle på jevnlig eller ha et stort anlegg med egen drivstofftank. (På stort anlegg vil man vel fort bruke mer enn 70 liter drivstoff ved kontinuerlig drift på 3 døgn fordi motorstørrelsen bruker mer drivstoff).
For kortvarig nøddrift er ikke pris på drivstoff så veldig viktig for meg, men propan er nok det dyreste i forhold til energiinnhold med dagens priser på husholdningspropan - dog kan man komme ned i under 26 kr/kg på store industriflasker:
- Propan - ca. 37 kr pr kg (billigste leverandør på fylling av husholdningsflaske i dag) = 12,8 kWh
energiinnhold
- Diesel - ca. 22,6 kr pr kg = 12,0 kWh
energiinnhold (en liter er 0,84kg - regnet fra billig pris på 19 kr/l)
- Bensin - ca. 25,7 kr pr kg = 12,2 kWh
energiinnhold (en liter er 0,74kg - regnet fra billig pris på 19 kr/l)
Når det gjelder spørsmålet her over om hvorfor det er forskjell på bensin og propandrift, så tilføres det litt mer energi ved bensindrift (høyere forbruk) og man får litt mer effekt ut av strømaggregatet. Når det gjelder driftsstabilitet så avhenger det nok mye av kvalitet og produsent, men samtidig er propan et renere drivstoff som vil forurense motor i mindre grad enn bensin og diesel.