Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

kirderF

Medlem
26 Des 2024
7
29
Norge
For å holde varmen hvis strømmen kunne finne på å gå i lange perioder tenker jeg det er greit å ha litt ulike kilder.
Fra før har jeg strømaggregat og elektriske varmeovner, peisovn og ved og nå er siste tilskudd 2 stk gassovner fra Megaflis.

Det er denne typen jeg har kjøpt: Day infrarød gassovn foldbar 4,2kw.
Normalt koster den 1249,- per stykk , men jeg fikk kjøpt disse på tilbud til 799,- pr stk eller 1.598,- for begge to.
Det lønner seg å følge med og kjøpe på tilbud!
Det lønner seg sjelden å kjøpe i siste liten når det brenner på dass - det er vel litt grunntanken bak prepping? ;)

Det jeg synes var spesielt fint med denne modellen er at den er litt mindre i fysiske mål enn hva jeg er vant til.
  • Litt smalere og litt lavere enn de fleste andre modeller jeg har sett på
  • Effekten er den samme som på alle andre, altså 4,2 kW
  • Den tar standard 5, 10 og 11 kg gassflasker
  • Den leveres ferdig med gasslange og regulator
  • Den har automatisk piezo-tenning for enkel oppstart med et knappetrykk
  • Den tilbyr tre moduser for å tilpasse temperaturen: 1,5kW, 2,8kW og 4,2 kW
  • Ovnen har ODS (Oxygen Depletion System) som automatisk slår den av ved høye CO₂- eller CO-nivåer, for ekstra sikkerhet
Gassflasker kan disse ovnene "dele" med Weber-grillen jeg har fra før og min nye 2-bluss koketopp som jeg kjøpte for noen uker siden.

Som en liten bonus så kommer den nær sagt "flatpakket" og tar fryktelig lite plass under oppbevaring i mitt beredskapslager.
Topp-plate, bunn-plate, høyre- og venstre sideplate er hengslet i fronten og vippes ut under montering.
Veldig fiffig løsning!

Monteringen er superenkel.
Alt festes med en maskinskrue i hvert hjørne og benene klipses på.
Gasslange og regulator er ferdig montert.

Fiks ferdig til bruk på 2-3 minutter!

Til denne prisen (799,-) vil jeg si dette er et kupp!
PS; Ja, jeg ser det står 1249,- på utklippet fra nettbutikken nedenfor, men prisen gikk opp samme dag jeg kjøpte ovnen.

Skjermbilde 2025-01-13 134940.pngSkjermbilde 2025-01-13 135014.pngSkjermbilde 2025-01-13 135037.png

Jeg har en tilsvarende ovn.
Den var kjøpt inn til beredskapslageret, men den er gå god i bruk at den har fått fast plass i stuen på hytta.
God lun varme. Rask oppvarming. Anbefales!

• Like
Reaksjoner: Marshall og Emil
Hvor mye gass bruker en sånn ovn på full pinne per time?
Jeg bruker 10 kg komposittbeholdere med gass og lurer på hvor lenge en slik beholder varer?

• Like
Reaksjoner: Marshall
Bare et lite innspill og et greit regnestykke å ta med seg.

Det betyr at driftstiden blir som følger med en 10kg kompositt gassbeholder:
  • 305g pr/t – 32,8 timer
  • 210g pr/t – 47,6 timer
  • 110g pr/t – 90,9 timer

Så, hvor mye koster det å fyre med en gassovn?
Prisene for gassflasker kan jo variere, men generelt kan man forvente å betale mellom 30 og 35 kroner per kilo ved fylling eller 300-350 per 10 kg komposittflaske.
For en gassovn med en effekt på 4,2 kW, som bruker litt mindre enn en kilo gass over 3 timer, blir kostnaden per kilowattime omtrent 2,50-2,60 kroner.
Den totale prisen per kilowattime for en gassovn vil derfor variere rundt 2,50 - 2,60 kroner.
En gassovn kan være økonomisk gunstig, spesielt med de variable strømprisene i løpet av døgnet og under de kaldeste periodene.

Har du testet ovnen?
Fungerer den greit og virker kvaliteten ok?
Prisen er jo gulle god!

Yes - da er den testet!
Monterte den i tråd med bruksanvisningen og det tok 3 minutter.
Den har 3 trinn og varmer godt.
Tilfører ganske mye varme på relativt kort tid. Behagelig varme.

Forbruket ser ut til å stemme med det som er oppgitt i manualen.
Nå har ikke jeg svidd av en hel gasstank enda, men ved å veie tanken på vekten ser det ut til at den bruker ca. 300 gram propan per time på full spiker. Det er ganske bra og gir litt mer enn 33 timer på full guffe (4,2kW) på en full tank.

Jeg er fornøyd!

• Like
Reaksjoner: Marshall og Diesel
Mottok akkurat nå e-post fra Maxbo med søndagstilbud på det jeg oppfatter er samme gassovn som Megaflis selger.

Osjord Gassovn day med regulator 4,2kw infrarød til kroner 847,-

Den heter fortsatt "Day" , men Maxbo har lagt til navnet "Osjord" i produktnavnet. Greit nok.
Eller ser de identiske ut.
Riktignok en 50-lapp dyrere enn hos Megaflis, men fremdeles en fin gassovn til en hyggelig penge.

28.jpg

• Like
Reaksjoner: Marshall