Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Nissefar

Medlem
18 Des 2022
8
24
Oslo
Hei!

Har dere noen tanker rundt verdien av å besitte kontanter i en krisesituasjon?
Eventuelt hvor mye bør man ha tilgjengelig?
Er det noen spesielle valutaer som er mer aktuelle eller verdifulle i en SHTF situasjon?

okkk.jpgokkkk.jpgokkkkk.jpg

Jeg tenker det alltid er fornuftig å ha litt kontanter tilgjengelig.
Dette må jo tilpasses den enkeltes økonomi, men for min del har jeg alltid 100.000 liggende i våpenskapet.
Ettersom jeg titt og ofte er på tur til USA har jeg som regel også 1-2.000 dollar liggende.

Jeg merker meg at enkelte hardcore preppere er av den oppfatning at cash vil få null verdi i en krisesituasjon.
Slik jeg vurderer det vil det kun være tilfelle i de situasjoner hvor samfunnet bryter totalt sammen - altså nær sagt en apokalyptisk krise.
Den type krise tenker jeg er så dramatisk at det nesten ikke går an å forberede seg på en rimelig fornuftig måte.
Mest sannsynlig vil en krise være ille, men fortsatt vil de viktigste samfunnsfunksjoner fungere og norske kroner/dollar vil være gangbar mynt.
Det er nok større sannsynlighet at kortterminaler og minibanker og nettbanker slutter å fungere i perioder.

Derfor tenker jeg at litt cash aldri er feil.
Pass bare på å veksle når det kommer nye sedler, så slipper du å sitte med sedler utgått på dato :rolleyes:

• Like
Reaksjoner: Speider
Enig, det nytter nesten ikke å forberede seg på en situasjon hvor norsk valuta ikke er gyldig betalingsmiddel.
Det vil i så fall nære ensbetydende med at butikker plyndres over en lav sko og det er lovløse tilstander.
HVIS man kommer dit (samfunnet fungerer ikke) vil man uansett måtte gå gjennom en lengre periode hvor samfunnet fungerer delvis og cash fremdeles er gangbart.
...og hva er alternativet liksom?
Bunkre opp med gull, sølv, tobakk og sprit for å bytte til seg andre varer?

Enig i at det er smart å ha godt med cash liggende.
Første ledd i en stor konflikt eller krise vil med stor sannsynlighet være utfall av digital infrastruktur og strømnettet.
Det nytter ikke å satse på at Vipps fungerer når SHTF!
Jeg har ikke tatt steget og kjøpt noe gull eller sølv, men jeg tenker det som skrives i denne tråden er superrelevant.

Cash is King!
...og det gjelder nok også i krigssoner.

Det er jo kun i situasjoner hvor verden slik vi kjenner deg går under at norske kroner og US dollars mister sin verdi.
...og det er jo ikke spesielt aktuelt.
I så tilfelle har vi jo helt andre problemer å tenker på..eller ikke!