Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Gatelangs

Medlem
3 Jan 2023
11
24
Norge
Min absolutte favorittøks er denne fra Karesuando.

Denne koster en liten formue, men denne øksa skal enten gå i arv eller så skal jeg ga den med meg i kisten når den dagen kommer.
Selve øksa er i rustfritt stål og skaftet har elghorn i enden. Et smykke å ha med på tur, men dette er et smykke som virkelig tåler bruk!
Jeg ga ca 3.000,- for denne øksa.

Har selvfølgelig andre rimelige økser, men ingen når denne til knehasene (som Oslolosen sier).

Øksene fra Karesuando er like mye et smykke som en øks, her er det håndverksmessige detaljer du aldri har sett før. Øksene utstråler samisk mystikk og kultur, og jo mer man bruker produktet desto vakrere vil det bli.

Karesuando ligger helt nord i Sverige opp mot grensen til Finland, og her produserer de økser av høyeste kvalitet, skapt for å vare i generasjoner i et barskt arktisk miljø.

En jaktøks er produsert med tanke på å bearbeide skinn, kjøtt og bein. Dersom du ikke har jobbet med en jaktøks før vil du få en helt ny opplevelse. Den er effektiv og presis. Det håndlagde skafte gir deg makimalt grep selv vått vær og med hansker. Det sylskarpe bladet vil gi deg et perfekt skjær.

Øksen er ikke beregnet til å hugge eller klyve ved.

Tekniske spesifikasjoner:
  • Total lengde 280 mm
  • Vekt 679 g
  • Stål hardhet: HRC 54
  • Ståltype Rustfritt 3CR13
  • Skaft i oljet krøllbjørk - brunlasert
  • Elg horn i enden av skaftet og reinsdyr horn logo
  • Beltefeste på blad beskyttelsen av lær
  • Leveres med diamant sliper i eget lærhylster
  • Toppfestet er fylt for lettere vasking

Skjermbilde 2024-12-25 204217.pngSkjermbilde 2024-12-25 204228.pngSkjermbilde 2024-12-25 204241.pngSkjermbilde 2024-12-25 204311.png