Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SverreL

Medlem
10 Jan 2023
9
6
Norge
Jeg tenker at det kan være fornuftig å tilgjengelig litt forskjellig verdisaker for byttehandel hvis en krisesituasjon oppstår.
I likhet med det som skrives i denne tråden (Verdien av kontanter i en krisesituasjon) tenker jeg det er smart å ha en del cash tilgjengelig.
Men, jeg liker tanke på å spre risikoen ved å også sitte på Gullmynter, Sølvmynter, Gullbarrer og Sølvbarrer.

Det å sitte på mye cash under hodeputen er for øvrig en dårlig investering ettersom rentene er null.
Gullmynter, Sølvmynter, Gullbarrer og Sølvbarrer er en verdi som svinger etter tilbud og etterspørsel.
Historisk stiger prisene på edelt metall kraftig når kriser oppstår.
Store sentralbanker hamstrer da edelmetaller (primært gull) for å stabilisere egen valuta og sikre seg reserver.

Selve myntene eller barrene har ingen samlerverdi for meg, så jeg går etter mest gullvekt for pengene, samtidig som jeg er opptatt av at det må ha en grei størrelse og format for mindre transaksjoner. Det er lite fornuftig å sitte med 1 kilo rent gull hvis du ønsker bytte til deg en moped, motorsag eller 2kg epler.

Min beholdning i skrivende stund er:

Spesielt disse 20x 1 g gullbarrene er handy.
Da kan man enkelt knekke av 1 gram biter etter hvert som man trenger, aptså ca. 1.750,- per brikke/gram.

Jeg handler hos K. A. Rasmussen sin nettbutikk for investering ettersom det er en forhandler jeg stoler på og prisen er grei.
For øvrig har jeg ingen tilknytning til denne aktøren.

Skjermbilde 2023-01-10 080325.jpg Skjermbilde 2023-01-10 080257.jpg Skjermbilde 2023-01-10 080220.jpg Skjermbilde 2023-01-10 080242.jpg

• Like
Reaksjoner: Kompass og Burger