Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

kirderF

Medlem
26 Des 2024
7
29
Norge
Det er så fort gjort å ta tilgjengeligheten og enkelheten ved elektrisk oppvarming for gitt.
Hjem fra jobb. Slenge kasserollene på komfyren. Skru på induksjonen - og vips er maten klar.
Plutselig er det ikke strøm i stikkontakten - hva gjør man da?

Myndighetene er stadig tydeligere på at hver enkelt må ta et større ansvar for egenberedskap.
Det er mye fint på sjekklisten over hva man bør ha, men på tredjeplass står "Grill, kokeapparat eller stormkjøkken".

For å ta dette på alvor ønsket jeg å skaffe meg en frittstående 2-bluss koketopp av god kvalitet til standard 10 kg gassbeholder.
God kvalitet fordi jeg ønsker at det skal holde i mange år, 2-bluss får holde i en krisesituasjon og standard gassbeholder har jeg alltid 4-5 stk. av stående i boden.

Jeg fant denne koketoppen på Sparelys.no og jeg synes prisen på 2200,- var fornuftig. Made in Italy borger for god kvalitet når det gjelder gassapparater, tenker jeg.
parker-2-grey-00.jpg

Jeg bestilte også 2 meter 10mm gasslange (138,-) , gassregulator med slangetilkobling (215,-) og slangeklemme 11-16mm.

gasslange_10mm___55ae47e24e685.jpggassregulator_ig_5fa548d99ed36.jpgf0525183-01.png

Totalt kom herligheten på 2815,80 ferdig levert på døren.
Rask og god service fra Sparelys.no, så de kan jeg trygt anbefale.

Skjermbilde 2024-12-26 122423.png

Litt deilig å få denen bekymringen ut av verden og en ny ting jeg kan stryke av DSB sin sjekkliste for egenberedskap.

Smart løsning!

Selv har jeg kun en kokebluss av typen man har med seg på tur.
Ulempen er jo at man kun kan koke en kjele av gangen og jeg må benytte små spesial-gassbeholdere.
Gassblussen min oppleves som litt ustabil, spesielt til stekepanner osv.

Supersmart å gjøre dette klart til å kunne bruke ordinære 10/11-kilo gassbeholdere som jeg i dag benytter til gassgrillen i hagen.
Med 2-3 gassflasker i bakhånd vil jeg kunne klare meg lenge med denne kokemuligheten.
10/11-kilo gassbeholder er også samme type som jeg har på min backup gass-ovn, så da slipper jeg å holde meg med flere ulike typer gassbeholdere.

Tenker jeg skal bestille en sånn gass koketopp selv, men vurderer en med 3-bluss eller 4-bluss.
Litt større fysiske mål, men veldig kjekt å kunne varme 3 eller 4 kjeler samtidig.
Eneste ulempen er at det er kun 2-blussen man får i grå/sort farge - lekkert! :love:

Skjermbilde 2024-12-28 092253.png

Liker spesielt godt dette med å ha et "nød-kokeapparat" som kan benytte standard 10/11 kilo gassflaske.
Utrolig smart. (y)
Den to-blussen er også ganske nett og håndterbar, så den er enkel å pakke ned og lagre uten at det tar for mye plass i kjellerboden.
Sikkert også greit å ha for hånden hvis man skal på en utflukt, camping eller ferie også...

• Like
Reaksjoner: Trucker og Speider