Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Rolex

Medlem
3 Jan 2023
8
20
Norge
Hei dere,
Jeg tenker bygge et hønsehus i hagen.
Litt fordi jeg synes det er givende å ha et prosjekt gående, men mest fordi jeg elsker å lære nye ting.
Tanken på ferske egg fra eget hønsehus er en veldig vakker tanke og en super bonus!

Jeg har surfet mye rundt på nettet for å høste inspirasjon.
Bl.a. har jeg funnet dette byggeprosjektet som jeg synes er fint og ganske like det jeg tenker meg.

I korte trekk tenker jeg snekre et hønsehus og et tilhørende inngjerdet uteområde.
Jeg ser for meg at disse er koplet sammen, slik at en luke i veggen kan styre hønene sin tilgang til luftegården.
Videre tenker jeg at uteområdet skal ha tak, slik at det er litt beskyttet mot sol, regn og snø.

Jeg ser for meg et hønsehus som er 3 meter dyp og 4 meter langt, altså ca 12 kvm.
Uteområdet i forlengelse av hønsehuset - 3 meter dyp og 4 meter lang, altså ca 12 kvm.
24 kvm til sammen, alt under felles tak.

Jeg er "snekkerkyndig" , men er mest ute etter tips om hva man bør tenke på i forhold til hygiene og praktiske løsninger.
Noen som har erfaring med å bygge og drive et hønsehus?

Hva har man på gulvet f.eks? Rusler hønene gjerne rundt på tregulv - eller er det beste med strø?
Bør man ha betonggulv og varmekabler i gulvet?
Jeg hører jo at et tørt gulv uten fukt og kald luft er bra for å unngå sykdommer.

Noen innspill på hvordan rugekasser bør utformes?

Alle innspill mottas med stor takk!

Skjermbilde 2024-12-28 094008.png Skjermbilde 2024-12-28 095338.png

Hva har man på gulvet f.eks? Rusler hønene gjerne rundt på tregulv - eller er det beste med strø?
Bør man ha betonggulv og varmekabler i gulvet?
Jeg hører jo at et tørt gulv uten fukt og kald luft er bra for å unngå sykdommer.

Jeg har betonggulv med varmekabler (veldig lav effekt) som er malt med epoxymaling (lett å vaske)
På veggene har jeg rupanel som er beiset/malt.

Jeg vasker med Virkon S og kalker vegger og tak hønsehuset mitt hver sommer.

Som underlag bruker jeg flis og strø.

Hønene koser seg :-)

• Like
Reaksjoner: Trucker
Jeg bruker tørrdesinfeksjonsmiddel Stalosan F fra Felleskjøpet som jeg drysser over sagflis hver gang jeg skifter flis på gulvet.
  • Desinfeksjon til husdyrrom
  • Tørrdesinfeksjonmiddel
  • Til alle husdyrrom
  • Kan brukes med dyr i huset
  • Reduserer og forebygger smittetrykk
  • Virker også mot fluelarver

Dette gir tørre båser og binger. Virker også mot fluelarver. Brukes 1 gang per uke.
Brukes i hestebokser, talle og lignende.
Reduserer smittetrykket av sjukdommer som salmonella og coli m.fl. Inneholder jernoksid, kobbersulfat og jernsulfat.
Bruk 50 g/ m2 / uke.

Skjermbilde 2024-12-28 125513.png

Ja, jeg bruker med stor glede Stalosan F i mitt hønsehus. (y)
Mine høner trives best uten midd, fluelarver og annet utøy.
Prisen jeg betaler for superfriske dyr er regelmessig bruk av sterke desinfiserende middler.
Det er ganske kostbart, men for meg går god dyrevelferd foran økonomiske prinsipper.🐤🐣🐥

Hvis du her et fullverdig alternativ @Zombie tar jeg gjerne i mot tips!

Mitt råd er enkelt. Bygge stort nok innerom og stort nok uterom (med tak).
Bygger du for lite vil du angre.

Det er så deilig å stå oppreist innendørs og stelle hønene, spesielt om vinteren

Husk også å sikre nettingen rundt utegården mot dyr som graver under nettingen, rev osv.
Dette løser du ved å grave ned nettingen 50 cm i bakken.
Legg også en veldig fin hønsenetting nede ved bakken, så slipper du mår og røyskatt i hønsegården også.

Dette du skriver her er definitivt det aller aller viktigste å passe på nå som du skal bygge hønsehus.
Tørt gulv, uten kald trekk eller fuktighet er helt essensielt for god dyrevelferd!

• Like
Reaksjoner: Sfinx