Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kniv

Medlem
3 Jan 2023
8
8
Norge
Jeg synes Gerber har laget tidenes heftigste multi-funksjons-øks for den seriøse/useriøse prepper ;)
De kaller den Gerber Downrange Tomahawk.

Den er utvilsomt et kvalitetsprodukt, men prisen er også stiv.
I en situasjon hvor det råder krise er det fornuftig å ha minst mulig utstyr å drasse rundt på.
Denne type kvalitetsutstyr fyller flere ulike funksjoner og sparer deg for penger, vekt og ting som må oppbevares og vedlikeholdes.
Jeg kjøpte min for en måned siden og den er fast følge i i bilen og på lengre turer i skog og mark.

Flott til hverdagsbruk - og i en "skarp situasjon" tviler jeg ikke et sekund på at man kan finne alternative bruksområder.

Downrange Tomahawk er en stilren og enkel øks med en mengde funksjoner.
Øksen har ingen løse deler som kan sette seg fast eller komme i veien.

Downrange Tomahawk har 3 hovedfunksjoner:
Baksiden av øksehodet kan brukes som hammer.
Den nederste delen av skaftet er et brekkjern.
Og den kan selvfølgelig brukes som en vanlig øks.

Øksen har i tillegg et håndtak i selve bladet for bruk i forbindelse med brekkjernet.
Øksen leveres med en MOLLE-kompatibel slire som gjør den enkel å frakte med seg.

Spesifikasjoner:
  • Total lengde: 48.9cm
  • Materiale stål: 420HC
  • Materiale håndtak: G-10
  • Kan brukes som hammer
  • Brekkjern nederst på skaftet
  • MOLLE-kompatibel slire
  • Vekt med slire: 1133.9g
  • Vekt uten slire: 861.8
I esken:
  • Downrange Tomahawk
  • MOLLE-kompatibel slire
Resource_GerberAmericas_30-000715.jpg30-000715_GerberAmericas_Tomahawk_T1.jpg30-000715_GerberAmericas_DownrangeTomahawk__S3.jpg30-000715_GerberAmericas_DownrangeTomahawk__S4-Sheath.jpg

Joda, en veldig flott øks, men fryktelig kostbar.
Ser at materialet som er brukt i håndtaket omtales som G-10.
Aner ikke om det er en type stållegering, men vil tro den er kald å holde i vinterstid.
Selv sverger jeg til trehåndtak, f.eks. Hultafors sine klassiske økser.

• Like
Reaksjoner: Scooter