Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SverreL

Medlem
10 Jan 2023
9
6
Norge
Vi har borebrønn hvor pumpen sitter på ca. 120 meter dybde.

En tanke som plutselig slår meg:
Hvordan få opp vann fra brønnen når strømmen er borte i krisesituasjon?

I et langsiktig perspektiv er det lite praktisk for meg å lagre masse vann på tanker, men heller fokusere på hvordan jeg kan hente opp rent vann fra 120 meter dybde selv om strømmen har gått.

Alltid greit å ha noen hundre liter med helt rent vann i bakhånd i tilfelle grunnvannet blir forurenset, men vannkanner tar før eller siden slutt.
Sannsynligheten for at grunnvannet forurenset holder jeg for begrenset.

Så, hvordan få opp vann fra brønnen når strømmen er borte i krisesituasjon?

Bronnhus_vannledning_stor.png RBB_illustrasjon.png

Her ville jeg ha funnet ut hvilken type pumpe som sitter i brønnen.
Nærmere bestemt ville jeg ha kikket i sikringskapet og sett hvilken sikring som er benyttet og hva det står på motorvernet.
Du har enten en 230V 1-fas, 230V 3-fas eller en 400V 3-fas motor.

Så ville jeg ha skaffet meg et strømaggregat som klarer å levere tilstrekkelig effekt til å drive pumpen.
Merk at slike pumper har en lei tendens til å ha en ganske voldsom startstrøm når de slår inn.
Dette må du ta høyde for.
Med et aggregat som leverer rett spenning/fase, så tenker jeg du kommer langt med et aggregat på 3-5kW.

Så ville jeg ha snakket med en elektriker og hørt om han kunne sette inn et passende industristøpsel/industrikontakt et sted som er passende.
Ved strømbrudd trekker du ut støpselet og setter inn støpselet som kommer fra aggregatet.
Vips kan du kjøre pumpen.

Skjermbilde 2025-02-16 162007.png Skjermbilde 2025-02-16 162024.png