Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på Preppr.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Trucker

Medlem
13 Jan 2025
7
2
Norge
Sitter og funderer på mitt eget beredskap og beredskapslager.
Hvor lenge bør man ta sikte på å klare seg?
Jeg tenker på både lang og kort sikt...

Ved en katastrofe eller utbrudd av krig tenker jeg at det er et stort og kortsiktig behov for radio, batterier, litt mat og vann.

Men, jeg tenker man fort går over i en "lengre" fase" hvor det er andre behov som må på dekkes.
Jeg tenker da det er en del som kommer i tillegg til det man trenger i den kortsiktige fasen - f.eks. oppvarming, lys, mat, hygieneartikler, klær, verktøy osv.

Hvor lang horisont tenker dere det er greit å ha?
Bør man kjøpe doruller, tannbørster, såpe og stearinlys for 1 måned, 1 år eller 3 år?

Hva tenker folket?

egenberedskap-eksempelbilde.jpg egenberedskap-eksempel-4.jpg planlegg-din-egenberedskap-artikkel.jpg egenberedskap-eksempel3.jpg

• Like
Reaksjoner: Diesel
Helt enig i tanke gangen din om beredskap i flere ulike faser.

Jeg tenker 3 faser:

Fase 1 - Den første dagen
Stikkord: Kaos, bug-out bag, skaffe informasjon og oversikt, gjøre klar bug-out-vehicle, beslutte om man skal dra til bug-out-location++

Fast 2 - Dag 2 til dag 14
Stikkord: Samle sammen beredskapslager, hamster siste rester av drivstoff, mat osv og reise til bug-out-location, forberede seg på langvarig krise

Fase 2 - Tiden etter de første 14 dagene
Stikkord: Innrette seg mot å klare seg selv med minimalt med forsyninger, f.eks. kjøtt via jakt og grønnsaker via egen avling, strøm fra solceller osv.

Mitt beredskapslager er derfor organisert for å matche dette.

Fase 1

I hjemmet og i bilen har jeg alt som trenge for fase 1 (litt vann, mat, ved, lommelykt, kjøretøy, drivstoff, gass til å varme mat, medisiner, enkel førstehjelp, våpen og ammunisjon.

Fase 2
Her er bil og stor tilhenger parat til å hamster og fylles opp på vei til fase 3.

Fase 3
Alt med lang holdbarhet som doruller, ammunisjonn, tørket mat, gass, batterier, vedlager, drivstofflager, stearinlys +++ er langtidslagret på bug-out-location. Her har jeg f.eks. lagret doruller for 5 år/1825 dager = 1825 doruller / 46 sekker á 40 doruller. Stearinlys og parafin som skal holde i 5 år for min familie. Tannkrem, håndsåpe og shampo har jeg også for 5 år. Førstehjelp er også i et 5 års perspektiv.

Hvis man regner på det er det ganske stor volum og kroner, men dette er også forbruksvarer som jeg trenger uansett.
Heller et rikholdig beredskapslager enn penger på bankkonto i krisetid.

• Wow
  • Like
Reaksjoner: Trucker og Diesel
Hvis man regner på det er det ganske stor volum og kroner, men dette er også forbruksvarer som jeg trenger uansett.
Heller et rikholdig beredskapslager enn penger på bankkonto i krisetid.

Slik tenker jeg også. Spesielt når det gjelder ting med lang eller ubegrenset holdbarhet.
Da er det bare å laste opp og kjører FiFo-prinsippet (først inn først ut) på lagerstyring.
Alltid spise det eldste først.